Pedagog i psycholog szkolny


SPEKTRUM AUTYZMU. Podobni różni

Zachęcam do zapoznania się. Obszerny materiał zawiera informacje dotyczące funkcjonowania osób z ASD, od wczesnego dzieciństwa po dorosłość. Wskazuje ograniczenia związane z występowaniem zaburzeń ze spektrum autyzmu, ale także mocne strony osób z zespołem Aspergera.

Broszura »»»

Jak radzić sobie z myślami? Jak odpuścić?

Bardzo zachęcamy do zobaczenia ciekawego i inspirującego filmiku nt: "Jak radzić sobie z negatywnymi myślami? Jak odpuścić?
z kilkoma małymi ćwiczeniami, które mają za zadanie Wam pomóc i wzbudzić refleksje.
https://www.youtube.com/watch?v=LxzEa99TifQ

Oczywiście jesteśmy do waszej dyspozycji - możecie się dzielić swoimi spostrzeżeniami poprzez wiadomości librus.
Bądźcie otwarci na pozytywne zmiany w swoim życiu i stańcie się ich kreatorami.

Czas na muzykę

Relaks jest jednym ze sposobów na łagodzenie napięcia emocjonalnego i stresu – zjawisk obecnych w życiu codziennym, a także tak niecodziennych jak sytuacja, w której od kilku tygodni przyszło nam się odnajdywać. Dziś chciałybyśmy zachęcić Was do krótkiej wyprawy w świat muzyki… klasycznej. Dokładnie tak! Rodziców i nauczycieli chyba nie musimy przekonywać, że klasyczna muzyka sprawdza się świetnie do odcięcia się od otoczenia, koncentracji i skupienia na nauce lub pracy. W klasyce znajdziemy utwory dostosowane do praktycznie wszystkich nastrojów. Droga młodzieży!! Spróbujcie, zaryzykujcie, wykorzystajcie czas, który teraz mamy na podróż w nieznane.To żaden „obciach”. Wręcz przeciwnie. Godzina z muzyką klasyczną to prawdziwa chwila wytchnienia.

Na początek klasyka klasyków:
1. A. Vivaldi, Cztery pory roku – cykl przyjemnie żywiołowy i uspokajający. Miło pobudza, dając pozytywną energię ale nie narzuca się i pozwala zająć się swoimi sprawami: https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA 
2. W.A.Mozart, Eine kleine Nachtmusik: https://www.youtube.com/watch?v=oy2zDJPIgwc 

Poniżej polecane przez terapeutów utwory barokowe w tonacji largo i adagio (pozwalają wejść w stan aktywnej relaksacji - fazę ALFA - kiedy aktywizują się nasze obydwie półkule): 
3. J.S. Bach, Koncert fortepianowy f-moll BMV 1056 (Largo) Przykładowa interpretacja: https://www.youtube.com/watch?v=GHNTsHxm75M
4. A. Corelli, Concerto Grosso D-dur op. 6 nr 1 (Largo) https://www.youtube.com/watch?v=Mx2R_7g4NZc
5. G.F. Haendel, Koncert g-moll nr 3 na obój (Sarabanda) https://www.youtube.com/watch?v=TpZcpttTZ2I 
6. G. Telemann, Koncert G-dur na altówkę (Largo) https://www.youtube.com/watch?v=9OyJXTowOo0 
7. A. Vivaldi, Koncert C-dur na flet piccolo, RV 443 (Largo) https://www.youtube.com/watch?v=XeRg0wvIXGY

Jak radzić sobie ze stresem - technika relaksacji mięśni Jacobsona 

Dziś zgodnie z zapowiedzią zachęcamy do wypróbowania jednej z technik relaksacji - techniki progresywnej relaksacji mięśni Jacobsona.
W załączniku szczegółowy instruktaż i opisy ćwiczeń. Przygotowałyśmy też wersję do posłuchania... dla słuchowców lub troszkę bardziej leniwych osób... : )  Zapraszamy do relaksu!

Instruktaż »»»
Opis ćwiczeń »»»

Jak radzić sobie ze stresem

Jesteśmy wszyscy w nowej sytuacji. Nie wiemy jak ona się potoczy i jak możemy się przed nią uchronić. To wywołuje u większości z nas nasilenie stresu i lęku. Stres to obszerny temat ale pamiętajmy, że wiele badań mówi jasno - stres to cichy zabójca. Obniża naszą odporność, utrzymuje nasz układ nerwowy w stanie ciągłej gotowości i nie pozwala się wyciszyć. Stresujemy się wieloma sprawami, choć na wiele z nich nie mamy żadnego wpływu. Warto wzmocnić naszą odporność psychiczną poprzez prace nad stresem i redukcją lęku. Poniżej znajdziecie ściągę z bardzo prostymi, skutecznymi metodami radzenia sobie ze stresem, a w kolejnej odsłonie zaprezentujemy znane na całym świecie i naukowo zweryfikowane techniki relaksacyjne. Do dzieła! 
Pozdrawiamy Psycholog i pedagog

Przeczytaj »»»

POZYTYWNE MYŚLENIE - Zachęcamy do korzystania z materiałów

Doświadczamy, że uczenie się i praca w domu w tym czasie, wymaga od nas zupełnie innej organizacji i planowania czasu. Jest to też czas na dokonywanie wielu zmian. Wysyłamy kolejny link do  wysłuchania w przerwie i być może zainspirowania się. Spróbujcie wcześniej zadać sobie pytanie - Czy ja planuję swój dzień, czas, przyszłość?

W pierwszej kolejności proponujemy wysłuchanie niesamowitego wykładu Nicka Vujcica, człowieka, który inspiruje cały świat. Nie ma rąk ani nóg, ale  jak sam mówi  jest szczęśliwym człowiekiem, a swoją siłą, optymizmem i podejściem do życia zawstydza każdego, kto poddaje się w obliczu trudności. Niektóre rzeczy w życiu są poza naszą kontrolą, nie możemy ich zmienić i musimy z nimi żyć. Jednak nadal mamy wybór, możemy chociaż wybrać - albo się poddać albo próbować dalej - Nick Vujcic.


PODSTAWY PRAWNE, PORADNIKI i INFORMATORY

Rozporzadzenie MENiS z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach »»»

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych  »»»

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Informator  »»»

Moje dziecko w przedszkolu i  szkole »»»

Moje dziecko w przedszkolu i szkole - Poradnik dla rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi »»»

Dysleksja - Poradnik dla rodziców »»»

Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją »»»

Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców »»»

Profilaktyka uzależnień w szkole: e-poradnik »»»

Dopalacze »»»


Gdzie szkukać pomocy

Ośrodek Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej  »»»

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Tychach »»»

Poradni Zdrowia Psychicznego dla dzieci »»»

Komenda Miejska Policji w Tychach. Pomoc ofiarom przestępstw »»»

Komenda Miejska Policji w Tychach. Programy, kampanie i inne działania prewencyjne »»»

Straż Miejska w Tychach. Działalność profilaktyczna »»»