Wydarzenia z lat ubiegłych

Rok szkolny 2019/2020 »  Rok szkolny 2018/2019 »   Rok szkolny 2017/2018 »   Rok szkolny 2016/2017 »  Rok szkolny 2015/2016 »   Rok szkolny 2014/2015 »   Rok szkolny 2013/2014 »  Rok szkolny 2012/2013 »  Rok szkolny 2011/2012 »   Rok szkolny 2010/2011 »  Rok szkolny 2009/2010 »  Rok szkolny 2008/2009 » Rok szkolny 2007/2008 »  Rok szkolny 2006/2007 »

Wydarzenia w roku szkolnym 2020/2021

Pożegnanie klasy trzeciej Branżowej Szkoły I Stopnia oraz wręczenie  stypendiów za wybitne osiągnięcia

stypendia   zdjęcia »»»

Programowanie żywieniowe

27 maja 2021 r. uczniowie i uczennice klasy 2tG i 2żP uczestniczyli w wykładzie prof. dr hab. Moniki Kaczmarek pt. „Programowanie żywieniowe”. Pani prof. przybliżyła nam zagadnienie chorób dietozależnych i wskazała zależności między dietą a zdrowiem członków rodziny na przestrzeni pokoleń. Programowanie metaboliczne i kształtowane we wczesnym okresie życia preferencje smakowe mogą być czynnikiem profilaktyki wielu chorób niezakaźnych. Prawidłowe żywienie dziecka w pierwszych latach życia pozwala wypracować właściwe nawyki żywieniowe, które pozytywnie wpłyną na zachowania żywieniowe w dorosłym życiu, ograniczając tym samym ryzyko rozwoju otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Wykład odbył się w ramach akcji Science SOS – spotkania online z naukowcami Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane w ramach międzynarodowego projektu EIT Food #AnnualFoodAgenda.

programowanie żywieniowe

programowanie żywieniowe

Wielki sukces naszej uczennicy

Z radością informujemy, że nasza uczennica Anna Konsek z kl. III t zdobyła I miejsce w finale konkursu wiedzy o prawie pracy, bhp i działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz o historii Powstań Śląskich zorganizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy w Katowicach oraz Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Katowicach.
Celem konkursu było popularyzowanie wiedzy, dotyczącej przepisów prawnej ochrony pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz upowszechnianie wśród młodzieży szkolnej wiedzy na temat historii Powstań Śląskich w związku z upływem 100 lat od ich wybuchu.
Uczennica wykazała się ogromną wiedzą z oby dwóch dziedzin uzyskując maksymalną ilość punktów.
Ani serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w kolejnych konkursach.

prawa pracy

Spotkanie bez stereotypów

„Zwyczaj lekkomyślnego przylepiania etykietek służy wygodzie ludzi, którzy chcą się wydać bystrzy bez konieczności myślenia, niewielki jednak ma związek z rzeczywistością.”Bertrand Russell
W ramach realizacji projektu „Szkoła Humanitarna” 26 kwietnia 2021 r. klasa 2tG uczestniczyła w „Spotkaniu bez stereotypów”. Naszym gościem była Sara Waligóra – absolwentka szkoły, edukatorka antydyskryminacyjna, aktywistka zaangażowana w pracę na rzecz równości i różnorodności – zarówno w sali warsztatowej, jak i na ulicy. 
Stereotypy. Uprzedzenia. Dyskryminacja. To zjawiska, które powodują odsunięcie jakiejś grupy społecznej od korzystania z praw przysługujących wszystkim obywatelom. W Polsce, wśród szeregu mniejszości społecznych istnieją osoby przynależące do mniejszości płciowych, etnicznych, narodowych, wiekowych, seksualnych. Niestety, osoby te wciąż doświadczają dyskryminacji z powodu swojej przynależności do określonej grupy. Stereotypy, brak tolerancji i uwrażliwienia na problemy drugiego człowieka bardzo często znajdują swoje ujście w mowie nienawiści. Hejt powoduje ogromne spustoszenie w psychice ofiary. Poczucie wyalienowania i bezradności może przyczynić się do depresji, a nawet myśli samobójczych. Wzajemne poznanie i zrozumienie kształtuje postawę wrażliwości, tolerancji, akceptacji i sprzyja przełamywaniu stereotypów. Warto przeanalizować swoje myślenie o grupach narażonych na dyskryminację – czy na pewno nasze oceny są racjonalne i oparte na faktach? A może czasami powinniśmy sobie powiedzieć: nie wiem… nie znam się… nie moja sprawa… I pozwolić każdemu człowiekowi cieszyć się ze swojego życia.

stereotypy

stereotypy

World cAFE

21 kwietnia uczniowie i uczennice klasy 2tG uczestniczyli w spotkaniu w formule World Cafe Online, dotyczącym globalnych współzależności. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Polską Akcją Humanitarną w ramach projektu „Szkoła Humanitarna”. W spotkaniu uczestniczyło kilka szkół z całej Polski. Młodzież, pracując w małych grupach, w „kawiarnianej” atmosferze, rozmawiała o ważnych sprawach współczesnego świata z zaproszonymi ekspertami i ekspertkami. Każda grupa dyskutowała przez 20 minut przy „stoliku”, a raczej w Breakout Roomie innego moderatora/-ki, po czym następowała zmiana „pokojów” i rozmowa z innym ekspertem/-ką. W ten sposób możliwe było spojrzenie na edukację globalną z wielu perspektyw i w różnych grupach. Uczniowie i uczennice chętnie dzielili się spostrzeżeniami i wyciągali wnioski. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń i dyskusji na temat szeroko pojętej edukacji globalnej.
„Wydarzenie stworzyło przestrzeń do dyskusji na temat globalnych nierówności i współzależności. Trafiłam do pokoju, w którym Elsi Adajew opowiadał o swoim życiu, doświadczeniu uchodźczym i odnajdowaniu się w nowej rzeczywistości po przyjeździe do Polski. W pamięci zapadły mi również rozmowy dotyczące feminizmu i dekolonizacji muzyki. Podczas warsztatów mieliśmy możliwość zadawania pytań, dzięki czemu pogłębialiśmy wiedzę na poruszane tematy.” – Oliwia Urbanek
„Warsztaty uświadomiły mi współczesne globalne zjawiska, pokazały problem wspólny dla całej ludzkości, a także zwróciły uwagę na poszukiwanie potencjalnych rozwiązań. Uczestniczyłam w rozmowach na temat feminizmu, zanieczyszczeń środowiska i globalnego ocieplenia. Wspólnie zastanawialiśmy się na czym polegają zmiany klimatu i z jakimi zjawiskami się wiążą, jak możemy dbać o klimat w różnych aspektach naszego życia. Warsztaty były bardzo ciekawe i dopełniły moją wiedzę:)” – Weronika Krajewska
„World Cafe było bardzo interesującym i pouczającym spotkaniem. Rozmawialiśmy o pomocy humanitarnej, wolonturystyce, zmianach klimatycznych, znaczeniu wody we współczesnym świecie. Różnorodna tematyka pozwoliła nam dostrzec globalne współzależności i zrozumieć wzajemne powiązania, w jakich wszyscy funkcjonujemy. Bardzo się cieszę, że udało się zorganizować takie spotkanie i że mogłam (wraz ze sporą grupą uczniów z całej Polski) w nim uczestniczyć.” – Kinga Krawczyk
„Uczestniczyłam w warsztatach na temat feminizmu, wolonturystyki, konsumpcjonizmu, wody i jej zużycia. Rozmawialiśmy o etycznej konsumpcji i zasadach spra¬wiedliwego handlu, poszukiwaliśmy rozwiązań etycznych i przyjaznych dla środowiska w życiu codziennym. Mieliśmy dużą przestrzeń do swobodnej dyskusji, autorefleksji i dzielenia się doświadczeniami. Całe spotkanie przebiegało w miłej i przyjaznej atmosferze.” – Hania Farbicka

world cafe  zdjęcia »»»

Święto Konstytucji 3 MAJA

Święto Konstytucji 3 Maja

Wirtualne zakończenie roku maturzystów

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

23 kwietnia świętujemy Dzień Książki i Praw Autorskich. 
Zachęcamy, aby - nie tylko w tym dniu – CZYTAĆ.

„Don't call me Murzyn”

„Don't call me Murzyn” – pod takim hasłem 19 kwietnia 2021 r. odbyły się kolejne warsztaty dla uczniów i uczennic klasy 2tG w ramach „Szkoły Humanitarnej”. Celem spotkania grupy projektowej było poznanie konsekwencji ulegania stereotypom oraz uwrażliwienie na język i słowa, jakimi się posługujemy.
#DontCallMeMurzyn to film, którego bohaterki opowiadają o osobistych doświadczeniach bycia ciemnoskórymi Polkami. Dzieląc się swoimi przeżyciami, pokazują, że rasizm nie jest abstrakcyjnym zjawiskiem, obecnym gdzieś daleko, w Stanach Zjednoczonych, ale to problem istniejący również w polskim społeczeństwie. Większość czarnoskórych Polek i Polaków nie chce, by określano ich/je mianem „Murzyna”, ponieważ ma ono negatywne konotacje językowe i często jest używane obraźliwie. Debatę nad językiem dyskryminacji wywołały słowa „Stop calling me Murzyn” zamieszczone na transparencie, z którym ciemnoskóra dziewczyna wyszła na ulice Warszawy, by zaprotestować przeciwko rasizmowi.

Pamiętajmy, że słowa mają ogromną moc: wyrządzają krzywdę, bolą i ranią albo cieszą, uspokajają i uszczęśliwiają. Czasami nie zdajemy sobie sprawy z ciężaru znaczeniowego słów, których używamy.

rasizm

"Ile jest ras i do której należysz?"

W ramach projektu „Szkoła Humanitarna” 19 kwietnia 2021 r. dla uczniów klasy 2tG zostały zorganizowane zajęcia nt.: „Ile jest ras i do której należysz?" O rasach, których nie ma i rasizmie, który istnieje”. Celem spotkania było wzbogacenie wiedzy o naukowe teorie dotyczące ras ludzkich oraz zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice między ludźmi, a także konsekwencje wynikające z błędnego definiowania rasy. Uczniowie dyskutowali na temat przejawów dyskryminacji rasowej, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji.
W świecie nauki odchodzi się od posługiwania się pojęciem rasy. Mówimy o różnicach w kolorze skóry, czy różnym pochodzeniu, jednak naukowcy uważają, że pojęcie rasy jest wobec gatunku ludzkiego nieadekwatne. Uniwersytet Friedricha Schillera w Jenie w Niemczech wydał w 2019 r. oświadczenie nawołujące do usunięcia pojęcia rasy. Można w nim przeczytać, iż: „Koncepcja ras jest efektem rasizmu a nie jego warunkiem”.

Rasy

rasizm

Akcja Żonkile, upamiętniająca powstanie w getcie warszawskim

Zobacz prezentację »»»

Akcja Żonkil  zdjęcia »»»

dyplom  Podziękowanie »»»

Wielkanocne stoły

Najserdeczniejsze życzenia na zbliżające się Święta Wielkiejnocy. Dużo zdrowia, radości, pogody ducha w tych niepewnych dla nas czasach, smacznego jajka i mokrego poniedziałku. Z tej okazji klasa 3ż przygotowała wielkanocne, wiosenne propozycje nakrycia stołów.

wielkanoc

Światowy Dzień Zdrowia

7 kwietnia, w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia, obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Każdego roku motyw przewodni poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów zdrowia publicznego na świecie. W 2021 roku Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest pod hasłem „Budowanie sprawiedliwszego i zdrowszego świata”. Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2.
W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia WHO wzywa do podjęcia działań zmierzających do wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi w budowanie sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „korzystanie z najwyższego osiągalnego poziomu zdrowia jest jednym z podstawowych praw każdej istoty ludzkiej, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”.
Działania zmierzające do powyższego celu każdy z nas może podejmować w swoim otoczeniu, poprzez promocję zdrowego stylu życia, zachęcanie do badań profilaktycznych i dbania o zdrowie swoje i swoich najbliższych. W tym trudnym okresie pandemii dbajmy zarówno o zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne.

logo - światowy dzień zdrowia

Uczniowskie Inspiracje Kulinarne 2021

29 marca 2021 r. poznaliśmy laureatów V edycji Wojewódzkiego Konkursu „Uczniowskie Inspiracje Kulinarne 2021”.
Ze względu na obostrzenia wynikające z sytuacji epidemicznej, tegoroczna edycja konkursu przeprowadzona została w formie online. Tematem wiodącym konkursu był „Ziemniak w roli głównej”. Zadanie uczestników polegało na przygotowaniu przystawki oraz dania zasadniczego z wykorzystaniem ziemniaków. W V edycji konkursu kulinarnego, który już na dobre wpisał się w kalendarz wydarzeń ZS7, swoje dania zaprezentowały drużyny z różnych szkół gastronomicznych województwa śląskiego, m.in. z: Będzina, Bytomia, Katowic, Mysłowic, Ornontowic, Sosnowca, Tychów i Wisły. Po raz kolejny młodzież ZS7 wykazała się prawdziwym kunsztem kulinarnym. Werdyktem jury uczennice naszej szkoły Julia Gilner (2żP) i Zuzanna Kątny (4d) zajęły 2 miejsce! Dziewczyny przygotowały przystawkę – „Puree ziemniaczane w panierce/chipsy z boczku/cebula dymka/aioli szczypiorkowe/oliwa koperkowa” oraz danie zasadnicze – „Wędzony ziemniak/polędwiczka/bataty/marchewka/sos beurre blanc/wędzony twaróg/chipsy ze skóry ziemniaka”.
Sukces odniosły również uczennice klasy 3ż Agnieszka Bilnicka i Oliwia Bocheńska, które otrzymały wyróżnienie za przygotowanie przystawki „Assiette z ziemniaka”.
Serdecznie gratulujemy zaangażowania, kreatywności, dziękujemy za ogromny wkład pracy w przygotowanie potraw konkursowych i życzymy dalszych sukcesów!

Uczniowskie Inspiracje Kulinarne  zdjęcia »»»

PODRÓŻE PALCEM PO MAPIE

Co zrobi recepcjonista, jeśli w hotelu zjawia się gość z rezerwacją, a jego pokój jest zajęty? Jak pracownik biura podróży zachęci klienta do wybrania konkretnej oferty? Takie między innymi zadania mieli uczestnicy konkursu, jaki 29 marca nasza szkoła zorganizowała dla uczniów szkół województwa śląskiego kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa oraz technik obsługi turystycznej. Pomimo trudnych warunków, do naszego konkursu w formie zdalnej przystąpiło 11 zespołów. Konkurs składał się z dwóch części: testu wiedzy oraz scenki w języku obcym, przedstawionej przez 2-osobowe zespoły. Wszyscy się trochę stresowali: uczestnicy, ponieważ po kilku minutach przygotowania musieli przedstawić jury wylosowaną scenkę w formie swobodnego dialogu w języku angielskim, a także organizatorzy, którzy starali się utrzymać porządek i dyscyplinę czasową. Udało się znakomicie dzięki pani Agnieszce Kruber i pani Ewie Donigiewicz. 

Po bardzo wyrównanej walce, I miejsce zajął zespół ZS nr 2 im. J. Iwaszkiewicza w Katowicach, II miejsce wywalczyły Ania Konsek i Wiktoria Strychalska z 3t, natomiast III miejsce przypadło Wiktorii Chądzyńskiej i Hani Farbickiej z klasy 2tG. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy za udział i zapraszamy za rok! 

Renata Ferdek

konkurs hotelarski

Uczniowskie Inspiracje Kulinarne - etap szkolny

Młodzież naszej szkoły zawsze bardzo licznie uczestniczy w konkursach kulinarnych. W czasie pandemii również nie zabrakło chętnych do wspólnej zabawy. Zorganizowaliśmy etap szkolny konkursu  "Uczniowskie Inspiracje Kulinarne". Nasz wewnętrzny konkurs miał wyłonić zespół, który będzie reprezentował Tychy w konkursie wojewódzkim. Do jury dotarły bardzo ciekawe, kreatywne, ziemniaczane  rozwiązania na przystawkę i danie główne. 
Na podstawie zdjęć, receptur, filmów wyłoniono zwycięzców.  Wyniki poznaliśmy 23 marca: 1 miejsce zajęła drużyna: Julia Gilner (2żP) i Zuzanna Kątny (4d), 2 miejsce zajęła drużyna: Agnieszka Bilnicka (3ż) i Oliwia Bocheńska (3ż), 3 miejsce dla drużyny: Kacper Kozieł (2żG) i Jakub Tomaszczyk (2żG). W konkursie uczestniczyli również: Matylda Gwóźdź (2żP), Martyna Kuplowska (2żP), Joanna Wołowska (2tG), Viktor Jendroszczyk (2żG).  Wszystkim zawodnikom serdecznie gratulujemy i dziękujemy za zaangażowanie!

Uczniowskie Inspiracje Kulinarne  zdjęcia »»»

"Zrozum celebryckie imby"

Pod takim tytułem 22 marca odbył się kolejny warsztat Szkoły Humanitarnej dla klasy 2tG.
Temat warsztatu to poprawność polityczna oraz odpowiedzialność za słowo ciążąca na celebrytach i celebrytkach.
Praca w grupach i na forum, pod okiem trenerek PAH, pozwoliła krytycznie spojrzeć na różne sytuacje z życia i wypowiedzi popularnych osób. Dzięki temu spotkaniu uczniowie i uczennice mieli możliwość dostrzeżenia mocy słowa, wiarygodności gestów i zachowań, prawdziwości intencji. Pouczające doświadczenie, które wyposaża nie tylko w wiedzę, ale także w umiejętność krytycznej oceny współcześnie tworzonych przekazów medialnych kierowanych do młodych ludzi.

zrozum celebryckie imby

Webinarium z inspektorem Państwowej Inspekcji Pracy w Katowicach

10 marca klasy II ż i II tg wzięły udział w webinarium prowadzonym przez Inspektora Państwowej Inspekcji Pracy w Katowicach – p. Tomasza Musialika. Webinarium dotyczyło zagadnień z prawa pracy i bhp, było podsumowaniem tematyki poruszanej na zajęciach z podstaw przedsiębiorczości i powtórzeniem zdobytych już wiadomości nt. m.in. rodzajów umów i sposobów ich rozwiązania, czasu pracy, wynagrodzeń oraz obowiązków stron stosunku pracy. Webinarium odbyło się w ramach programu edukacyjnego „Kultura bezpieczeństwa" realizowanego od kilku lat w naszej szkole.

prawa pracy   zdjęcia »»»

Dieta poprawiająca odporność

W dniach 8-9 marca 2021 r. klasy 2żG i 3ż uczestniczyły w webinarium „Dieta poprawiająca odporność” prowadzonym przez dietetyka klinicznego i psychodietetyka – pana Piotra Pobłockiego. Osłabiona odporność wiąże się ze zwiększoną podatnością na infekcje. Stąd bardzo ważne jest ciągłe podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie organizmu. Jednym z kluczowych elementów wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego jest sposób żywienia. Webinaria odbyły się w ramach cyklu edukacyjnego „Akademia Medycyny i Piękna” SWSM w Katowicach.

Dieta poprawiająca odporność

Dieta poprawiająca odporność

ZMIEŃ PERSPEKTYWĘ

PAH  

Klasa 2tG zaprasza wszystkich uczniów do wzięcia udziału w akcji plakatowej, która jest częścią projektu edukacyjnego Polskiej Akcji Humanitarnej. Wspólnie zastanawiamy się nad stereotypami dotyczącymi współczesnego świata i odkłamujemy obiegowe opinie o ludziach żyjących w różnych zakątkach naszego globu. Zachęcamy do krytycznego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość, zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, jak na naszą świadomość wpływa to, gdzie żyjemy…

Klasa 2tG, Renata Ferdek, Karolina Malaga

Gdzie jest centrum świata?

Nie ma idealnego odwzorowania kartograficznego, ponieważ nie da się narysować mapy, która wiernie oddaje jednocześnie kąty, powierzchnie i odległości. Nie jest jednak przypadkiem, że mapy, do których przywykliśmy, wyolbrzymiają rozmiar Europy kosztem kontynentu afrykańskiego, tak samo jak nieprzypadkowo w centrum mapy znajduje się właśnie Europa. Subiektywnym wyborem było także uznanie tego, gdzie globus ma górę i dół. Spojrzenie na mapę z zamienioną północą i południem uczy kwestionowania przyjętych symboli i znaczeń. Zobacz prawdziwe rozmiary krajów (zeskanuj kod ze zdjęcia). Wpisz angielską nazwę kraju, który chcesz porównywać i podróżuj z nim po globie, przyrównując realne wielkości powierzchni.

mapa

„Historia kontra Krzysztof Kolumb”

Wyprawy grabieżcze, zwane w Europie „wielkimi odkryciami geograficznymi”, do jakich doszło w XV i XVI wieku na zawsze zmieniły sposób postrzegania ówczesnego świata. Głównymi motywami wypraw były: pozyskanie metali niezbędnych do rozwoju gospodarczego Europy, poszukiwania nowych terenów do osiedlenia się oraz możliwość szybkiego wzbogacenia się. Postacią, która odegrała największą rolę w tym procesie był niewątpliwie Krzysztof Kolumb. W 1492 roku, szukając drogi morskiej do Indii, dopłynął na Bahamy, rozpoczynając tam panowanie hiszpańskie oraz erę inwazji i eksploatacji terenów Ameryk. Od 1517 roku Europejczycy zaczęli osiedlać się na kontynentach Ameryki, przywożąc liczne nieznane wcześniej choroby, takie jak: odra, ospa wietrzna, dżuma, grypa, na które ludność lokalna nie była uodporniona, przez co masowo chorowała i umierała. Szacuje się, że w następstwie chorób zmarło ok. 90% populacji lokalnej ludności i zarazem ok. 10% ludności ówczesnego świata. Dla porównania – podczas II wojny światowej zginęło ok. 3% populacji świata. Być może to dlatego rdzenni Amerykanie pytani o skojarzenia z Krzysztofem Kolumbem, określają go jako najeźdźcę, a okres, który w Europie określamy mianem Wielkich Odkryć Geograficznych, jest dla nich czasem wielkich grabieży i terroru. Zmień perspektywę! Spójrz na świat z punktu widzenia rdzennego mieszkańca Ameryki.

Kolumb

„Zobacz, jak żyje reszta świata w zależności od dochodów”

Wyobraź sobie świat jako ulicę, gdzie najbiedniejsi żyją na jednym końcu, a najbogatsi na drugim, wszyscy na świecie żyją na tej ulicy. Twoimi sąsiadami są ludzie z takimi samymi dochodami jak Ty. Ludzie, którzy żyją w tym samym bloku, co Ty są z innych krajów, z innych kultur, innych religii, ale łączą ich podobne dochody. Wejdź na stronę https://www.gapminder.org/dollar-street/?lng=pl i zobacz, jak różnie mogą wyglądać domy ludzi w tym samym kraju i jakie są podobieństwa pomiędzy domami ludzi z odległych krańców świata o zbliżonych dochodach. Najczęściej za wyznacznik podziału na kraje „rozwinięte” i „rozwijające się” przyjmuje się produkt krajowy brutto (PKB). Liczby te jednak niewiele mówią nam o poziomie życia w danym kraju. PKB określa całkowitą wartość pieniężną tego, co zostało wyprodukowane w danym kraju w określonym czasie. Wskaźnik ten jest miarą aktywności gospodarczej, a nie ekonomicznego i społecznego dobrobytu. Nie można więc utożsamiać wzrostu PKB z analogicznym wzrostem dobrobytu ludności danego kraju. Ponadto PKB nie odzwierciedla różnic między jednostkami i grupami ludzi. A są one w poszczególnych krajach często bardzo duże. Ten naznaczający językowy podział na kraje „rozwinięte” i „rozwijające się” powoduje u nas wiele uproszczonych wyobrażeń o świecie, dlatego warto się zastanowić, czy nasze wyobrażenia odpowiadają rzeczywistości.

Kraje

„Jak język kształtuje nasze myśli”

Czasami nie zdajemy sobie sprawy z ciężaru znaczeniowego słów, których używamy. Warto zastanawiać się nad pochodzeniem i znaczeniem wyrazów, aby uświadomić sobie, jaką siłę ma to, co mówimy. Ramowanie językowe to dziedzina kognitywistyki, która zajmuje się opisywaniem wpływu, jaki język ma na otaczającą nas rzeczywistość. Ramy językowe są wszechobecne i wpływają na to, co uznajemy za normalne, prawdziwe, słuszne i mądre oraz na to, co odrzucamy, uznajemy za szkodliwe lub niedorzeczne. Częścią krytycznego myślenia jest podważanie własnych i otaczających nas ram językowych. Sposób, w jaki opisujemy rzeczywistość, wpływa nie tylko na osoby bezpośrednio biorące udział w danej rozmowie, ale też na całą naszą społeczną rzeczywistość. Zmianę świata warto zacząć od własnego słownika. Jeżeli do opisu innych grup używamy języka, którego nie użylibyśmy wobec własnej grupy (np. tubylcy, rytualny), podkreślamy przede wszystkim różnice między nami, dystansując się, tworząc dychotomię „my” vs. „oni”. Zjawisko to nazywa się „naznaczaniem innością” (ang. othering).

taniec

Konkurs „Poznaj swoje prawa w pracy”

2 marca 2021 r. w siedzibie Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach uczniowie z czternastu szkół ponadpodstawowych wzięli udział w rozstrzygnięciu regionalnego etapu konkursu  „Poznaj swoje prawa w pracy”. Naszą szkołę reprezentowały uczennice kl. III t: Anna Konsek i Wiktoria Strychalska.
Zadaniem uczniów było rozwiązanie testu wiedzy z przepisów prawnej ochrony pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.
Z radością informujemy, że Anna Konsek została laureatką konkursu, zdobywając III miejsce i będzie reprezentowała województwo śląskie na szczeblu ogólnopolskim konkursu.
Gratulujemy!

PIP  zdjęcia »»»

Lekcja VEGE

1 marca klasy IIIż  i IIżG uczestniczyły w "Wielkiej lekcji kuchni roślinnej"  zorganizowanej przez Akademię Roślinnie Jemy. Ambasadorzy projektu: Dominika Targosz, Maria Przybyszewska, Grzegorz Łapanowski, Patryk Szczepański, dr Jarosław Dumanowski mieli za zadanie przybliżyć młodym kucharzom temat kuchni roślinnej. Zaproponowali kilka pysznych, zdrowych potraw opartych na składnikach roślinnych. Mamy nadzieję, że lekcja online była inspiracją do własnych  kulinarnych eksperymentów.

Gastronomik na YouTube - wielka lekcja kuchni roślinnej online!

Pokaz stoŁów walentynkowych

Z okazji zbliżającego się święta zakochanych hotelarze z  kl. 2T(P), w ramach zajęć: usługi gastronomiczne z obsługą konsumenta wykonali prezentacje stołów walentynkowych. Uczniowie wykazali się pomysłowością, samodzielnością oraz inwencją twórczą. 
Dziękuję tym, którzy wyrazili chęć zaprezentowania swoich prac na forum szkoły.
Przyjemnego oglądania:)

Urszula Więzik            

I ogólnopolski konkurs artystycznego dekorowania pierników „dekor – PIERNIK – art”

W dniach 1-24 grudnia 2020 r. uczennica naszej szkoły Julia Gilner (2żP) wzięła udział
w I Ogólnopolskim Konkursie Artystycznego Dekorowania Pierników „dekor – PIERNIK – art” zorganizowanym przez Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie. 
Celem konkursu było podtrzymanie tradycji wypieku i ozdabiania pierników, a także poznawanie i wykorzystywanie różnych technik dekorowania wyrobów cukierniczych. Zadanie konkursowe polegało na artystycznym dekorowaniu lukrem własnoręcznie wypieczonych pierników, nawiązujących do tematu "Misja Świętego Mikołaja". Jurorzy oceniali prace na podstawie przesłanej dokumentacji fotograficznej. Do konkursu przystąpiło 65 uczniów z całej Polski.

piernik

 

otwarta firma

Od października do grudnia uczniowie klas: II tp, II tg, II żg i III ż wzięli udział w programie „Otwarta firma - biznes przy tablicy” organizowanym przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
Celem programu jest wspieranie uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych, motywowanie uczniów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu gospodarczym oraz pomoc młodym ludziom w rozwijaniu przedsiębiorczych zachowań. 
Ze względu na sytuację epidemiologiczną, w tym roku zmieniono formułę programu. Wszystkie spotkania z przedstawicielami firm Euroclear, EY, Dentsu, Isobar Polska odbyły się on line. 
Uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w spotkaniach i warsztatach o następującej tematyce:
- Kampania reklamowa (uczniowie pracowali nad pomysłem na kampanię reklamową) - Jestem twórcą (kreatywność, generowanie pomysłów). 
- Sprawny mózg (mnemotechniki i efektywne uczenie się). 
- Atrakcyjny zawód (kryteria atrakcyjności, jak otrzymać satysfakcjonującą pracę). 
- Przyszłość rynku pracy (trendy na rynku pracy, umiejętności niezbędne, aby odnieść sukces). 
Udział w programie umożliwił uczniom kontakt z praktykami biznesu, dzięki czemu mogli lepiej poznać specyfikę rynku pracy, dowiedzieć się jakie występują trendy na rynku pracy oraz jakie umiejętności są potrzebne, aby znaleźć satysfakcjonującą pracę. 

firma  zdjęcia »»»

Pokaz stołów świątecznych

Podczas lekcji obsługi konsumenta klasa 4D i 4Ż wykonały pokaz stołów świątecznych. Mimo iż sytuacja w kraju na świecie nie jest łatwa. Kolejne święta nie będą takie jak zwykle. Maturzyści naszej szkoły postanowili przygotować inspirujące pomysły na dekorację świątecznego stołu.
Mimo że znamy ograniczenia sanitarne nie możemy dopuścić, aby zabrakło magii świąt. Przygotujmy domy, mieszkania i nasze wigilijne stoły, aby cieszyły oko.
Nich moc będzie z Wami - Maturzyści kl. 4D oraz 4Ż.

Co pamiętasz z mitologii?

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w III SZKOLNYM KONKURSIE MITOLOGICZNYM. Brawo. Poradziliście sobie znakomicie.
Bezbłędnie na wszystkie pytania odpowiedzieli: Martyna Kula 2tp, Maria Janota 2tp, Maja Koziarczyk 2tp, Hania Farbicka 2t(g), Julia Pluta 3kg, Dawid Olek 2tg. Gratulacje.
Wszystkich, którzy chcą się jeszcze sprawdzić zapraszamy do zabawy: link

Tworzenie kampanii reklamowej

W ramach programu „Otwarta Firma” klasa II tg wzięła udział w warsztatach dot. tworzenia kampanii reklamowej prowadzonych przez pracowników firmy Dentsu. Firma Dentsu jest największą firmą, działającą na całym świecie,  specjalizującą się w tworzeniu reklam dla takich marek jak m.in.: Adidas, Philips, BMW, Mc’Donalds.
W czasie trwania warsztatów uczniowie dowiedzieli się m.in.:  Jak przygotować kampanię reklamową? Od czego zacząć planowanie kampanii? Jak napisać scenariusz reklamy i gdzie dany produkt czy firmę reklamować? Głównym punktem warsztatów było zadanie polegające na wymyśleniu najciekawszego  pomysłu na kampanię reklamową. Uczniowie zostali podzielenie na klika grup i każda z nich pod czujnym okiem mentorów pracowała nad swoim pomysłem. Wszystkie grupy zaangażowały się w zadanie, wydobyły z siebie ukryte pokłady kreatywności, ale niestety nagroda była tylko jedna…
Największą kreatywnością w zadaniu popisały się Hanna Farbicka, Aleksandra Ćwiękała oraz Natalia Sienkiewicz i to zdaniem prowadzących nagroda należy się właśnie im.  Nagrodą jest zaproszenie na  szkolenie prowadzone przez pracowników Firmy Dentsu dedykowane naszym zwyciężczyniom, które odbędzie się w styczniu.
Serdecznie gratulujemy, a Firmie Dentsu dziękujemy za przeprowadzenie inspirujących warsztatów i ufundowanie nagrody.

reklama   zdjęcia »»»

Webinarium na temat rasizmu

1 grudnia 2020 r. w ramach Refleksyjnego Klubu Online PAH młodzież z klasy 2tG uczestniczyła w webinarium poświęconym problemowi rasizmu, które poprowadził ciemnoskóry Polak, Bumi Phillips.
Bumi ukazał problem rasizmu przedstawiając liczne przejawy dyskryminacji rasowej, uświadamiając tym samym jak ciężko jest znosić nietolerancję rówieśników tylko z powodu odmiennego koloru skóry, jak bolesne mogą być słowa, jak rozległe i wszechobecne są pokłady rasizmu. W panelu dyskusyjnym Nasi uczniowie mieli możliwość zadawania pytań dotyczących rasizmu i dyskryminacji na tle rasowym.

rasizm  zdjęcia »»»

Spotkanie z reżyserką filmu „Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii”

1 grudnia 2020 r. klasa 2tG uczestniczyła w spotkaniu online z Pauliną Zając, autorką dokumentu „Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii”.
Pani Paulina opowiadała o swojej działalności filmowej, doświadczeniach z planu filmowego, wartościach, pasjach i zainteresowaniach. Uczniowie rozmawiali z reżyserką filmu na temat sytuacji artystów w Kenii, o aktywizmie i sztuce oraz problemie turystyki slumsowej. Dziękujemy Polskiej Akcji Humanitarnej za organizację spotkania, a naszym uczniom za ciekawą dyskusję i aktywny udział w wydarzeniu.
Paulina Zając - prezeska fundacji Twiga, trenerka edukacji globalnej i antydyskryminacyjnej, wieloletnia współorganizatorka Festiwalu AfryKamera oraz realizatorka niezależnych filmów dokumentalnych.

po filmie

Noc Naukowców

1 grudnia klasa 4d uczestniczyła w Europejskiej Nocy  Naukowców. Młodzież skorzystała  z  wykładu online, który został przygotowany przez badaczy z Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie. Tylko 15 szkół zostało włączonych do akcji, w  tym nasza:)
W ramach projektu #AnnualFoodAgenda, finansowanego przez Europejski Instytut Technologii i Innowacji w obszarze żywności (EIT Food) uczniowie mogli  wysłuchać inspirującego wykładu, który poruszał aktualne tematy  dotyczące żywienia. Pani dr Natalia Drabińska zapoznała nas z  tematyką probiotyków. Bliżej poznaliśmy bakterie zamieszkujące nasze jelita, oraz dowiedzieliśmy się jak wzmocnić nasz układ odpornościowy. To było bardzo cenne naukowe spotkanie.  Serdeczne podziękowania kierujemy w stronę organizatorów Nocy Naukowców! Mamy nadzieję  na kolejne  akcje  rozwijające nasze zainteresowania  żywieniowe.
Klasa 4d

noc naukowców

noc naukowców

„ONI NIE ZNAJĄ NASZEJ SZTUKI. GRAFFITI W KENII”

1 grudnia 2020 r. uczniowie klasy 2tG wraz z nauczycielkami – p. Renatą Ferdek-Baruchą i p. Karoliną Malagą uczestniczyli w projekcji filmu „Oni nie znają naszej sztuki. Graffiti w Kenii” w ramach projektu „Szkoła Humanitarna”.
Film w reżyserii Pauliny Zając to dokument wnikający w świat artystów graffiti mieszkających w Nairobi w Kenii, których twórczość wykracza nie tylko poza ramy ich kraju, ale też gatunku artystycznego, jakim jest street art. Zdolni do wszelkich poświęceń by tworzyć, nie cofną się nawet przed największym ryzykiem, aby przeciwstawić się drapieżnym poczynaniom największych polityków i pomóc zabrać głos tym, którzy do głosu nie są dopuszczeni. Łamią konwencje, zasady, stereotypy i bariery, a wszystko to w imię sztuki i prawdy. Dumni ze swego afrykańskiego dziedzictwa, kosmopolityczni, nowatorscy – sami siebie nazywają „artivists”.
Spotkanie filmowe zakończyła dyskusja na temat stereotypów dotyczących krajów globalnego Południa, turystyki slumsowej i życia w slumsach, aktywności politycznej młodych ludzi, imperializmu kulturowego.

film

Refleksyjny Klub Online

12 listopada 2020 r. w ramach projektu „Szkoła Humanitarna” PAH uczniowie klasy 2tG uczestniczyli w pierwszej odsłonie RKO. Refleksyjny Klub Online to rodzaj kursu internetowego, którego celem jest motywowanie i inspirowanie osób uczestniczących w projekcie do krytycznego myślenia i autorefleksji nad swoją rolą – zarówno w środowisku lokalnym jak i globalnym. RKO to również możliwość korespondowania z trenerami i trenerkami PAH i wspólnego rozważania trudnych tematów, rozwiewania wątpliwości oraz pogłębiania wiedzy. 

klub

11 listopada

Regulamin konkursu: Tak smakuje Polska »»»

11 listopada

Bakcyl – Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży 

Od października uczniowie klas II tg, IItp, IIżg i III kg brali udział w programie edukacyjnym „Bakcyl – Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży”. Celem programu jest poszerzenie wiedzy finansowej uczniów oraz wprowadzenie w świat codziennych finansów, aby na starcie w dorosłość potrafili wykorzystać odpowiednie dla siebie usługi finansowe i zabezpieczyć własne potrzeby na przyszłość.
Zajęcia odbywają się online, prowadzone są przez ekspertów bankowości, którzy w atrakcyjny i ciekawy sposób przeprowadzają uczniów po zawiłym świecie finansów, przybliżając następujące tematy:
•    Rynek finansowy – zaufanie w biznesie.
•    Moje finanse, myślę przedsiębiorczo.
•    Mądre inwestowanie.

bakcyl

LEKCJE Z ZUS

Właśnie zakończył się organizowany od lat w naszej szkole ogólnopolski projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS”.
Patronat nad projektem objął Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Minister Edukacji Narodowej. Założeniem projektu jest zapoznanie uczniów szkół ponapodstawowych z ideą ubezpieczeń społecznych.
zus      

W tym roku szkolnym projekt został zrealizowany w klasach: II żp, II kg(p), II kg(g), III kg.
Udział w projekcie „Lekcje z ZUS” pozwolił uczniom na poszerzenie wiedzy i nabycie umiejętności praktycznych z zakresu ubezpieczeń społecznych. Dzięki udziale w projekcie młodzież będzie lepiej przygotowana do wejścia na rynek pracy oraz do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów. Atutem projektu są były też materiały dydaktyczne w postaci zeszytu ćwiczeń, który otrzymał każdy uczeń biorący udział w projekcie.
Lekcje w ramach projektu dotyczyły takich tematów jak:
- Świadomy zawsze ubezpieczony.
- Co Ci się należy, kiedy płacisz składki ?
- Renty i emerytury.
- E-ZUS, czyli firma pod ręką.
„Lekcje z ZUS” miały za zadanie ukształtować świadomość młodzieży, ucząc przy tym zasady solidaryzmu społecznego, uświadomić uczniów jakie są konsekwencje nieubezpieczania się, a ponadto dawać praktyczną wiedzę przyszłym przedsiębiorcom.

zus

Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych

23 października 2020 r. w ZS7 w Tychach odbyły się szkolne eliminacje XLIV edycji Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku gastronomia. Olimpiada składa się z części pisemnej i praktycznej. W naszej szkole do eliminacji przystąpili uczniowie klasy 2ż G, 2ż P, 3ż, 4d. Uczniowie w części teoretycznej rozwiązywali test składający się z 60 pytań. W części praktycznej musieli wykazać się umiejętnością przygotowania ciasta ziemniaczanego oraz rozpoznania przypraw i znajomością ich zastosowania w sporządzaniu potraw. Ocenie podlegało również wykorzystanie bielizny stołowej do nakrywania stołów i dekoracyjne składanie serwet.
Wyniki eliminacji szkolnych:
I miejsce – Daria Mykhailyk (3ż)
II miejsce – Zuzia Kątny (4d)
III miejsce – Nina Orszulik (4d)
Szkolna Komisja OWiUR w składzie: Karolina Malaga, Renata Ferdek-Barucha, Agnieszka Kasprzyszyn do reprezentowania szkoły w eliminacjach okręgowych nominowała Darię Mykhailyk.
Zwycięzcą eliminacji szkolnych gratulujemy a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział.

Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów wiedzy oraz umiejętności praktycznych organizowany w naszym kraju, któremu patronuje Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także Ministerstwo Środowiska.

olimpiada  zdjęcia »»»

LIDERKI ZAWODU

Z przyjemnością informujemy, że Prezydent Miasta Tychy przyznał naszym uczennicom: Zuzannie Kątny, Aleksandrze Majewskiej oraz Ninie Orszulik stypendia „Lider Zawodu”. Stypendia te skierowane są dla uzdolnionych uczniów mających znaczące osiągnięcia w zakresie kształcenia w zawodzie.

Wszystkim stypendystkom serdecznie gratulujemy! 

liderki

Życzenia z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Prawdy i mity na temat odżywiania

6 października 2020 r.  klasa 4d uczestniczyła w warsztatach  "Prawdy i mity na temat odżywiania". Spotkanie odbyło się w formie online. Młodzież  otrzymała sporą dawkę informacji na temat właściwych nawyków  żywieniowych od pani dietetyk.  Po prelekcji każdy słuchacz rozwiązał test sprawdzający  wiedzę.  Organizator  szkolenia   (Grupa  Maspex  Sp.  z  o. o .  z Wadowic) ufundował dla każdego  z uczestników  niespodzianki w postaci produktów spożywczych marki Łowicz, Lubella, Kubuś, Tymbark.  To było bardzo ciekawa lekcja za którą serdecznie  dziękujemy!

prawdy o odżywianiu  zdjęcia »»»

III Kongres Rozwoju Systemu Edukacji

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z Panią Dyrektor Joanną Żebrowską, podczas jednej z sesji Kongresu Rozwoju Systemu Edukacji "Zawodowy Erasmus+ odporny na przyszłość?".

finał konkursu kulinarnego WorldSkills Poland

W dniach 28 - 30 września  w Poznaniu  na  Targach Polagra odbyły się  Eliminacje  Krajowe WorldSkills Poland 2020. Konkursy odbywały się w  czterech konkurencjach: cukiernictwo, gotowanie, carving i serwis. Organizatorem eliminacji była  Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Jedną z  uczestniczek konkursu kulinarnego  była absolwentka naszej szkoły - Magdalena Kowalik. Magda rywalizowała z  kucharzami z Wrocławia, Łodzi, Kielc, Zduńskiej Woli, Gorzowa, Rzeszowa  a także z reprezentantem Holandii oraz Hiszpanii.  Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu  dania głównego (składnik główny - kurczak kukurydziany)  oraz deseru (składniki obowiązkowe: ciasto  kruche, czekolada, gruszka, orzech i pietruszka).  Na przygotowanie potraw uczestnicy mieli 3 godziny.  Poza tym  na  startujących  czekała konkurencja techniczna (krojenie warzyw w julienne). Wszyscy młodzi kucharze reprezentowali bardzo wysoki poziom  zawodowy. Międzynarodowe jury  oceniało   organizację, estetykę i etykę  pracy, sposób przygotowania  i  serwowania potraw oraz  smak  i  wizualizację talerza zgodnie z  najwyższymi wymaganiami. Udział w  takim konkursie dla Magdy to niesamowite  doświadczenie, które z pewnością zaprocentuje w przyszłości. To  praca z najlepszymi z najlepszych, to spotkania, rozmowy z ekspertami z branży.  Magdzie życzymy wielu sukcesów zawodowych!

Zobacz:
https://www.youtube.com/watch?v=rL5hxP9QKwA
https://www.youtube.com/watch?v=8AUNnTlmnS8

dyplom              

WorldSkills  zdjęcia »»»

Wybory Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego

Dziękujemy wszystkim uczennicom i uczniom naszej szkoły, którzy wzięli udział w wyborach.
Przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego została Oliwia Bocheńska uczennica klasy 3ż, zastępcą przewodniczącej jest Aleksandra Cinalska z klasy 3t.

Gratulujemy serdecznie życząc udanej oraz kreatywnej i twórczej kadencji.

wybory  zdjęcia »»»

Szkoła Humanitarna 2020/21, Krytycznie i Globalnie"

Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego programu edukacji globalnej, organizowanego przez Polską Akcję Humanitarną. 

pah                                  

W dniach 24-26.09 p. Renata Ferdek i Karolina Malaga wzięły udział w szkoleniu, które wykorzystają w realizacji programu z klasą 2tG. Będziemy poszerzać swoją wiedzę na temat problemów współczesnego świata oraz zastanawiać się, w jaki sposób zmieniać nasz wspólny dom na lepszy.

szkoła humanitarna  zdjęcia »»»